Tänapäeva digikeskses maailmas pole veebis kohalolek pelgalt valik, vaid vajadus, sellepärast on ka domeeni registreerimine äärmiselt oluline. Olenemata sellest, kas lood isiklikku blogi, käivitad idufirmat või laiendad ettevõtet, algab kõik õige domeeninime kindlustamisest.
Kuid enne, kui saad oma unikaalse veebiaadressi taotleda, pead mõistma, kuidas domeeni registreerimine toimib ja miks see on sinu veebisaidi identiteedi ja usaldusväärsuse jaoks oluline.
Domeeni registreerimine on protsess, mille käigus registreeritakse internetis veebisaidile unikaalne nimi. See unikaalne nimi on aadress, mille kasutajad sisestavad oma veebibrauserisse konkreetsele veebisaidile juurdepääsuks. See on sisuliselt konkreetse veebisaidi identiteet.
Domeene saab registreerida ainult akrediteeritud domeeniregistripidajate kaudu. Need on ettevõtted, kellel on domeeniregistri ametlik luba domeeninimede müümiseks ja haldamiseks.
Domeeni registreerimiseks peate valima unikaalse nime, mis on endiselt saadaval teie valitud domeenilaiendiga, näiteks .ee, .com, .net või .org. Domeeninime esmakordsel registreerimisel registreerite selle kindlaks ajaks (tavaliselt üks kuni kümme aastat), mille järel uuendate seda vastavalt vajadusele.
Miks on domeeni registreerimine oluline?
Registreeritud domeeninimi on teie brändi alus internetis. See võimaldab teil:
-Luua professionaalne veebisait või e-posti aadress.
-Luua brändi identiteet ja usaldus kasutajatega.
-Kaitsta oma digitaalset kohalolekut jäljendajate eest.
-Tagada, et kliendid ja otsingumootorid leiavad teid hõlpsalt üles.
-Ilma domeeninime registreerimata pole teie saidil internetis unikaalset aadressi, mistõttu see on kasutajatele ligipääsmatu.
Mis on domeeni registreerimine ja domeeni nimi?
Domeeninimi identifitseerib veebisaidi unikaalselt ja ei saa olla sama mis teistel veebisaitidel. Kui vaatate oma brauseri aadressiribale, näete külastatava saidi domeeninime, näiteks www.vawecom.com.
Kuigi domeeninimi on veebisaidiga seotud, ei ole need sama asi. Igal veebisaidil on ka IP-aadress, mis on selle ametlik identifikaator internetis, kuid IP-aadressid on vaid numbrijada. Veebisaidile juurdepääs selle IP-aadressi abil loetava domeeninime asemel oleks internetikasutajate jaoks ebaefektiivne.
Kui teie veebisait on loodud, seostate teie, teie veebiarendaja või veebimajutusettevõte saidi IP-aadressi ostetud domeeninimega. See ei ole püsiv otsus – kui ostate tulevikus uue domeeninime, on lihtne oma veebisait uuele domeenile ümber suunata.
Kuidas valida domeeninime?
Õige domeeninime valimine mõjutab teie ettevõtet märkimisväärselt. Domeeninime otsing on esimene ja kõige olulisem samm, millest alustada, sest see saadab veebisaidi külastajatele teie ettevõtte kohta õige sõnumi.
Kui veebisaidi omanikud domeeninimede üle ajurünnakut teevad, tuleb pähe mitu ideed. Kuigi miljoneid domeeninimesid on müügil, on paljud kergesti meeldejäävad juba võetud.
Õige domeeninime valimine võib olla keeruline ülesanne. Domeeninime ostmiseks omanikult, kes seda juba kasutab, on vaja veel ühte selgitust (ärge muretsege, me selgitame ka seda).
Õnneks, kui kasutate natuke kujutlusvõimet, saate ikkagi domeeninime, mis esindab teie brändi täpselt nii, nagu soovite:
Ärge valige üldnimetusi. Loomingulised, meeldejäävad ja ainulaadsed nimed on alati paremad kui üldnimetused. Lõppude lõpuks on teie domeeninimi üks väheseid asju, mille järgi inimesed teie brändi mäletavad.
Paljud inimesed nimetavad oma domeeni ekslikult populaarsete märksõnade põhjal. Kuigi peaaegu kõik populaarsete märksõnade variatsioonid oleksid sel hetkel kasutusel, pole see isegi kui see toimib, parim idee. Selle asemel peaksite valima nimed, mis esindavad teie ideed ja kuvandit, mitte populaarseid.
Näiteks besttechnologyfirm.com asemel peaksite valima adamstech.com – see kõlab usaldusväärsemalt. Kuigi teil ei pruugi praegu olla veebipõhist lojaalsusbaasi, on õige domeeni valimine ikkagi esimene samm selle loomise suunas ja peaksite olema võimalikult loominguline.
Veenduge, et see poleks pikk. Lühemad domeeninimed on alati paremad. Isegi Google eelistab domeeninimesid, mis on lihtsad, hõlpsad ja lühikesed. Lühike domeeninimi peaks teie sõnumi kokku võtma. Püüdke leida kuus kuni neliteist tähemärki.
Lühemal domeeninimel on kolm eelist:
-Neid on lihtsam lugeda ja meelde jätta. Need võtavad turundusmaterjalides, näiteks flaieritel ja plakatitel, vähem ruumi.
-Need on meeldejäävamad ja võivad kliendi/külastaja mällu kergesti kinni jääda.
Siiski on neil ka varjukülg: sel hetkel on saadaval väga vähe häid ja lühikesi domeeninimesid. Kui kasutate 100% oma ainulaadsusest ja loovusest, muutub see takistus nähtamatuks.
-Vältige numbreid ja erimärke. Kuigi domeeninimes on lubatud numbreid ja erimärke kasutada, soovitame teil neid mitte teha – see lihtsalt ei näe hea välja ja pole efektiivne. Numbreid ja sidekriipse täis domeeninime oleks raske meeles pidada. Inimesed satuksid kogemata valedele veebisaitidele. Selle probleemi lahendamiseks kasutage domeeninime, mis koosneb ainult tähtedest, ja muutke see ainulaadseks. Kui number muudab teie domeeninime lahedamaks ja loogilisemaks, siis lisage see, näiteks „pizza4you.com” või „6senses.com”.
Kuidas registreerida domeen?
Domeeninime registreerimine on kiire protsess, kuid sellega ei tohiks kiirustada. Teie domeen on enamat kui lihtsalt veebiaadress – see on teie brändi identiteedi oluline osa.
Olenemata sellest, kas avaldate blogi, tutvustate oma portfooliot või alustate veebipoodi, on teie domeeninimi sageli esimene asi, millega potentsiaalsed kliendid kokku puutuvad, mistõttu on see teie veebipõhise kohaloleku oluline osa.
Pikaajalise edu saavutamiseks on oluline võtta aega õige domeeninime valimiseks. Hästi valitud domeen võib suurendada teie brändi tuntust ja muuta klientidel teid veebist lihtsamaks leida. Teisest küljest võib domeeni vahetamine pärast turuletoomist kahjustada teie otsingumootori paremusjärjestust ja ajada teie sihtrühma segadusse.
1. Valige domeeninimi
Teie domeeninimi on teie brändi identiteedi oluline osa. Kui olete alles oma ettevõtte nime valimise protsessis,
kaaluge domeeninime selle otsuse osana. Domeen, mis sobib teie brändinimega täpselt, jääb klientidele paremini meelde.
Kui teil on juba ettevõtte nimi, on teie eelistatud domeeninimi tõenäoliselt YourBrand.com. Aga mis siis, kui see on juba võetud?
2. Kontrollige domeeni saadavust
Valitud domeeni saadavuse kontrollimine on kiire ja lihtne. Enamik veebimajutusteenuseid pakub tasuta domeeninimede otsingutööriistu, mis kasutavad WHOIS-i või RDAP-i nimelist kirjesüsteemi.
Siin on mõned usaldusväärsed tööriistad domeeni saadavuse ja ajaloo kontrollimiseks:
–Shopify
–Squarespace Domains (endine Google Domains)
–GoDaddy
–IONOS
–Bluehost
-Domain.com
–Namecheap
–HostGator
–Zone.ee
–Veebimajutus.ee
–Vawecom.ee
Pidage meeles, et domeeninimed on universaalsed. Kui domeeninimi pole ühelt pakkujalt saadaval, pole see saadaval kõigilt neilt.
Mis on positiivne? Need tööriistad pakuvad sageli sarnaseid saadaolevaid domeene, kui teie esimene valik on tehtud.
Võite kohata teateid domeeni vahendamise kohta. See tähendab, et domeen on küll võetud, kuid registripidaja pakub teie nimel
läbirääkimisi praeguse omanikuga. Kuigi see võib olla viis ideaalse domeeni saamiseks, kaasnevad sellega lisakulud ja võimalikud viivitused. Isegi kui omanik nõustub müüma, on hind tõenäoliselt palju kõrgem kui vaba domeeni registreerimisel.
Sõltuvalt teie eelarvest ja sellest, kui oluline see konkreetne domeen teie brändi jaoks on, võib vahendamist kaaluda. Kui aga
töötate piiratud rahaliste vahenditega, on soovitud domeeninime variatsioonide uurimine sageli kulutõhusam lähenemisviis.
3. Valige domeeninimede registripidaja
Domeeninimede registripidaja on ettevõte, mis reserveerib ja registreerib domeeninimesid teie nimel. Domeeninime ostmisel lisab registripidaja selle teie eest domeeninimede süsteemi (DNS).
Kuigi akrediteeritud registripidajaid on üle tuhande, on tark valida tuntud ja hea mainega domeeniregistripidajad. Populaarse
registripidaja kasutamine lihtsustab domeeni haldamise kohta teabe leidmist ja domeeni teiste teenustega ühendamisel tekkida
võivate probleemide tõrkeotsingut.
Domeene saate osta erinevat tüüpi ettevõtetelt:
-Veebisaitide loomise platvormid (nt Shopify, Squarespace või WordPress)
-Veebimajutusteenused (nt HostGator, Bluehost, Zone, Veebimajutus, Vawecom)
-Spetsiaalsed domeeniregistripidajad (nt GoDaddy või NameCheap)
Paljud ettevõtted pakuvad nii domeeni registreerimise kui ka majutusteenuseid. See võib olla mugav, võimaldades teil hallata
kõiki oma veebisaidi vajadusi ühes kohas. Siiski ei ole te kohustatud kasutama mõlema teenuse jaoks sama ettevõtet – saate osta domeeni ühelt pakkujalt ja kasutada majutuseks teist ettevõtet, kui soovite.
Domeeninimede eest makstakse tavaliselt regulaarselt, tavaliselt iga-aastaselt, mitte ühekordse ostuna.
Enamik lihtsamaid .com-domeeninimesid maksab 11,99–20 dollarit aastas. Kuid premium-domeenid – näiteks lühikesed neljatähelised domeenid või väga nõutud terminid – võivad olla oluliselt kallimad. Spetsiaalsete domeenilaiendite, näiteks .store või .shop, hind kipub samuti olema kõrgem.
Eestis on pakuvad domeeni registreerimise võimalust just ettevõtted “veebimajutus.ee” ,”zone.ee”, “vawecom.ee” ja paljud teised, kuid ka isegi mobiilsideoperaatorid nagu TELE2, Telia ja Elisa. Eestis võib olla ühe domeenilaiendiga “.ee” majutatud domeeni kuutasuks umbkaudu 7 – 15€. NB! Esimesel kuul makstakse ainult registreerimistasu, milleks saab olema umbes 20€.
Domeeni eelarve koostamisel pöörake tähelepanu alghinna ja uuendamishinna erinevusele. Paljud domeenipakkujad pakuvad esimeseks aastaks või kaheks soodushindu, eriti kui ostate domeeni koos muude teenustega.
Domeenipakkuja valimisel arvestage järgmiste teguritega:
-Kasutusmugavus. Kui lihtne on oma domeen oma veebisaidiga ühendada? Domeeni ostmine oma veebiehitusplatvormilt toob sageli kaasa kiirema ja lihtsama seadistamise, kuna tegemist on ühe ettevõttega. Erinevate pakkujate teenuste kasutamine võib lisada lisasamme ja olla tehniliselt keerulisem.
-Privaatsuskaitse. Domeeni registreerimisel muutub teie kontaktteave avalikuks ülemaailmses ICANN-i registris. Domeeni
privaatsuskaitse peidab selle teabe. Mõned pakkujad, näiteks Shopify, pakuvad seda funktsiooni tasuta, teised aga lisatasu eest.
-Domeenilaiendite kättesaadavus. Kuigi kõik domeenipakkujad pakuvad .com-domeene, siis kui olete huvitatud piirkonnapõhisest domeenilaiendist (nt .ca, .ee, .eu või .au) või spetsiaalsest laiendist (nt .shop või .store), veenduge, et teie valitud pakkuja seda pakub.
-Lisateenused. Paljud domeeniregistraatorid pakuvad lisateenuseid, nagu e-kaubanduse hostimine, veebisaitide loomise tööriistad ja e-posti hostimine. Mõnikord pakutakse domeene atraktiivsete hindadega, kuid ainult koos teiste teenustega. Otsuse tegemisel kaaluge, kas vajate neid lisafunktsioone.
4. Domeeni ostmine ja registreerimine.
Kui olete registripidaja valinud ja domeeninime otsustanud, olete ostu sooritamiseks valmis. Vaatame protsessi läbi koos mõne populaarse domeeniregistraatoriga.
Domeeninime registreerimine Shopify abil: kui loote veebipoodi, on kiireim ja lihtsaim viis domeeni registreerimiseks osta see otse Shopify kaudu.
See meetod pakub automaatset seadistamist ja võimaldab teil hallata oma domeeni seadeid, alamdomeene ja edasisuunamise e-posti aadresse ühes kohas – otse seal, kus haldate oma e-kaubanduse poodi.
Domeeni registreerimine Shopify abil:
1. Logige sisse oma Shopify administraatorisse ja minge menüüsse “Seaded > Domeenid”.
2. Klõpsake nuppu „Osta uus domeen“ ja sisestage soovitud domeeninimi.
3. Klõpsake registreeritava domeeni kõrval nuppu „Osta“.
4. Lisage makseviis, kui te pole seda veel teinud.
5. Vaadake üle oma isiklikud kontaktandmed, automaatse uuendamise eelistused ja domeeni registreerimislepingud.
6. Ostu lõpuleviimiseks klõpsake nuppu „Osta domeen“.
7. Kontrollige oma e-posti aadressi kinnituslingi osas ja klõpsake sellel registreerimise lõpuleviimiseks.
8. Kui olete oma domeeni seadistamise lõpetanud, saate oma Shopify administraatori jaotises “Seaded > Domeenid” oma domeeni seadeid muuta, alamdomeene seadistada ja edasisuunamismeiliaadresse luua.
Pange tähele, et uue domeeni täielikuks toimimiseks võib kuluda kuni 48 tundi.
Domeeni registreerimine Squarespace’is:
Domeeninime registreerimine Squarespace Domainsiga: Squarespace Domains võimaldab teil osta domeeni ilma teiste Squarespace’i teenustega sidumata. Küll aga pakuvad nad integratsioone, nagu Google Workspace ja e-posti edastamine, kui neid vajate.
1. Külastage Squarespace Domains’i registreerimislehte.
2. Otsige soovitud domeeninimi.
3. Klõpsake valitud domeeni kõrval nuppu „Lisa ostukorvi” või lisage ostukorvi mitu domeeni.
4. Jätkake kassasse.
5. Looge Squarespace’i konto oma ettevõtte e-posti aadressi abil.
6. Valige registreerimisperiood ja jätkake.
7. Sisestage oma domeeni omandiõiguse kontaktandmed.
8. Esitage arveldusteave ja viige ost lõpule.
Pärast ostu õnnestumise kinnituse saamist on teie domeen reserveeritud ja registreeritud Squarespace Domainsis.
Domeeni registreerimine GoDaddyga.
Domeeninime registreerimine GoDaddyga: GoDaddy on üks vanimaid ja tuntumaid domeenipakkujaid, mis pakub integratsiooni erinevate kolmandate osapoolte teenustega.
1. Minge aadressile GoDaddy.com ja otsige üles soovitud domeen.
2. Kui domeen on saadaval, klõpsake nuppu „Tee see enda omaks“.
3. Looge GoDaddy konto või logige sisse olemasolevale kontole.
4. Sisestage oma arveldus- ja makseteave.
5. Vaadake üle pakutavad lisateenused (nt e-posti hostimine, veebisaidi koostaja) ja loobuge neist, kui te neid ei vaja.
6. Valige maksetähtaeg (kuni 10 aastat .com-domeenide puhul).
7. Vaadake üle oma tellimus ja viige ost lõpule.
8. Kui olete ostu sooritanud, registreeritakse teie domeen edukalt GoDaddyga.
Domeeni registreerimine Namecheapis.
Domeeninime registreerimine Namecheapis: Namecheap on veel üks populaarne valik ettevõtetele, kes soovivad domeeni turvata.
1. Minge Namecheapi ja otsige üles soovitud domeen.
2. Kui domeen on saadaval, klõpsake nuppu „Lisa ostukorvi“ või valige pakutud variantide hulgast alternatiiv.
3. Vaadake üle pakutavad lisateenused (SSL, majutus, VPN) ja loobuge neist, kui neid pole vaja.
4. Sisestage oma arveldusinfo ja täitke nõutavad väljad.
5. Vaadake üle oma domeeninime leping
Enne domeeni ostmise lõpuleviimist lugege hoolikalt registripidaja tingimusi. Domeeninime leping on juriidiliselt siduv dokument, mis kirjeldab järgmist:
-Kellel on domeeni täielik omandiõigus
-Uuendamise tingimused ja sellega seotud tasud
-Lisatasud teenuste eest, näiteks domeeni taastamine või privaatsuse kaitse
-Domeeni teisele pakkujale üleandmise tingimused
-Maksetingimused, sealhulgas tagajärjed maksete tasumata jätmise korral
-Ideaalis peaks teie ettevõttel olema domeeni täielik omandiõigus kogu lepingu kehtivusaja jooksul. Otsige üleandmistingimuste -ja -tasude osas paindlikkust, mis annab teile vajadusel vabaduse registripidajat vahetada.
6. Domeeninime uuendamine
Domeeni ostmisel kindlustate selle kindlaksmääratud ajaks, tavaliselt üheks aastaks. Kuigi mõned pakkujad pakuvad pikemaid tähtaegu (näiteks GoDaddy 10-aastane variant .com-domeenidele), ei ole registreerimine kunagi püsiv.
Domeeni omandiõiguse säilitamiseks peate seda tähtaja lõppedes uuendama. Enamik domeenipakkujaid pakub automaatset uuendamist, mida üldiselt soovitatakse. Isegi kui automaatne uuendamine on lubatud, teavitavad pakkujad teid tavaliselt, kui on aeg uuendada.
Pidage meeles, et kui teie makseteave muutub, peate oma domeenipakkuja seadeid uuendama, et nad saaksid automaatse uuendamise eest tasu võtta.
Kui te oma domeeni ei uuenda, ei suuna see enam teie veebisaidile ja võib teistele ostmiseks kättesaadavaks muutuda.
Lõppmõtted
Domeeni registreerimise olemuse ja toimimise mõistmine on ülioluline kõigile, kes soovivad luua digitaalset kohalolekut. Olenemata sellest, kas käivitate ajaveebi, veebipoe või ettevõtte veebisaidi, on domeeninimi teie esimene samm digitaalses maailmas.
Domeeni registreerimine usaldusväärse registripidaja kaudu tagab teie veebiidentiteedi turvalisuse, professionaalse ja tulevikukindla toimimise. Ärge oodake, kontrollige oma domeeninime saadavust ja reserveerige endale koht internetis juba täna.