Ettevõtetevaheline äri (B2B), mida nimetatakse ka “Business-to-Business”, on üks tehinguvorme ettevõtete vahel, näiteks tootja ja hulgimüüja vahel või hulgi- ja jaemüüjaga. Ettevõtetevaheline ehk business to business (B2B) tähendab äri, mida teostatakse ettevõtete, mitte aga ettevõtte ja üksiktarbija vahel.
Kuidas B2B töötab?
Vastupidiselt ärimudelitele ettevõttelt-tarbijale (B2C), milles müüakse otse üksikutele klientidele, ja C2B, mille puhul lõppkasutaja loob tooteid või teenuseid ettevõttele, b2b müük tähendab lihtsalt ärimudelit, mis keskendub toodete või teenuste müümisele teistele ettevõtetele mitte üksikutele tarbijatele. Mõelge sellele kui tuge pakkuvale ettevõttele, mis aitab oma toodete ja teenuste kaudu ettevõtetel edu saavutada või sisemisi jõupingutusi edendada. Niisiis, kui B2B ettevõte saab edukaks, peab ta arendama tugevat klienditeenindust ja lojaalsust ning looma oma klientide ettevõttes sisuka muudatuse, mis parandab märkimisväärselt nende jõudlust.
B2B ettevõtetel on täiesti erinev sihtrühm: nad pakuvad toorainet, valmisosi, teenuseid või konsultatsioone, mida teistel ettevõtetel on vaja tegutseda, kasvada ja kasumit teenida.
Suhtluse kontekstis viitab ettevõtetevaheline lähenemine meetoditele, mille abil saavad erinevate ettevõtete töötajad üksteisega suhelda, näiteks sotsiaalmeedia kaudu. Seda tüüpi suhtlust kahe või enama ettevõtte töötajate vahel nimetataksegi B2B suhtluseks.
Vahel on ostjate poolel üks kasutaja. Selle isiku kasutamine on aga konkreetne eesmärk, mis on seotud ostja ettevõtte ärieesmärkidega. Mõne ettevõtte puhul kasutab kogu ettevõte seda toodet, näiteks kontorimööblit, arvuteid ja tootlikkuse tarkvara.
B2B saidid liigitatakse järgmistesse kategooriatesse:
⦁ Ettevõttete veebisaidid
Paljude erinevate ettevõtete sihtrühmaks on teised firmad ja nende töötajad. Neid saite võib pidada ööpäevaringselt toimivaks mini-kaubanduse eksponaadiks.
⦁ Toodete tarnimine ja hangete vahetus
Need on börsid, kus ettevõtte ostuagent saab müüjatelt varusid osta, taotleda ettepanekuid ja mõnel juhul teha pakkumise soovitud hinnaga ostu sooritamiseks. Mõnikord nimetatakse neid e-hangete saitideks, mõned teenindavad paljusid tööstusharusid, teised keskenduvad nišiturule.
⦁ Vahendamiskohad
Need saidid on vahendajaks pakkujate ja potentsiaalsete klientide vahel, kes vajavad nende spetsiifilisi teenuseid, näiteks seadmete rentimist.
⦁ Infosaidid
Need saidid, mida mõnikord nimetatakse infomeediumiteks, pakuvad selle ettevõtetele ja nende töötajatele teavet konkreetse tööstusharu kohta. Infosaidid hõlmavad spetsialiseeritud otsingusaite ning kaubandus- ja tööstusstandardite organisatsioonide saite.
B2B olulisus
B2B on oluline, kuna iga ettevõte peab oma tooteid ja teenuseid soetama (teistelt ettevõtetelt), et neil oleks võimalik kasvada. Ettevõtte tarnijad müüvad neile kontoripindu, kontorimööblit, arvutiservereid ja arvutitarkvara. Toit, mida ettevõtted oma köögis varustavad, ja sildid, mida nad oma kontorihoones üles panevad, on ostetud tarnijatelt, kes müüvad neid teistele ettevõtetele.
B2B ettevõtete tüübid
On olemas mitut tüüpi B2B ettevõtteid, mille hulka kuuluvad:
⦁ Tootjad kujundavad, loovad ja valmistavad oma tooteid. Tootjad võivad müüa oma tooteid otse ettevõtetele või kasutada jaemüüjaid või edasimüüjaid.
⦁ Jaemüüjad ja edasimüüjad võtavad teiste ettevõtete tooteid ja teenuseid ning müüvad neid otse ettevõtetele. Jaemüüjad ja edasimüüjad võivad müüa veebis, füüsilistest poodidest või mõlemast. Sellesse kategooriasse kuuluvad B2B e-kaubanduse müüjad.
⦁ Agentuurid ja konsultandid pakuvad ettevõtetele nõustamist, järelevalvet ja allhanketööd. Näiteks haldab ja täidab reklaamibüroo tarbijabrändi mitme miljoni euro suurust reklaamieelarvet. Veebisaitide agentuur seevastu kavandab ja ehitab sama brändi veebisaiti ja mobiilirakendust.
Tööstused
B2B ettevõtted tegutsevad mitmetes tööstusharudes, sealhulgas:
⦁ Tehnoloogia
⦁ Finants sektoris
⦁ Tootmises
⦁ Ehituses
⦁ Jaekaubanduses
⦁ Telekommunikatsioonis
⦁ Kindlustuses
⦁ Tervishoius
⦁ Hariduses
⦁ Projekteerimises
⦁ Turunduses
⦁ Kinnisvaras
⦁ Toitlustuses
Milliseid eeliseid B2B teile annab?
⦁ Keskmisest suurem tehingu suurus – B2B ettevõte võib müüki kasvatada väiksema arvu kõrge väärtusega tehingutega, samas kui B2C ettevõte võib nõuda tuhandete või isegi miljonite ühikute müüki.
⦁ Kõrgemad vahetuskulud – Kuna B2B-ostud on põhjalikult läbi mõeldud, kipuvad kliendid kauem teie saidil viibima, kuni nad on toote ja teenusega rahul. B2C kliendid võivad olla keerukad, mille tulemuseks on on ka suuremad pakkumise määrad. B2C klientidel on lihtsam ühelt tootelt teisele üle minna.
Näited B2B ettevõtetest
Igas tööstuses on B2B ettevõtteid, alates tootmisest kuni jaemüügini. Ükskõik kus äri tehakse, võite te olla kindel, et seal tegutseb ka hulgaliselt tarnijaid ja nõustamisettevõtteid. Iga B2C ettevõte vajab teatud tooteid, teenuseid ja professionaalset nõustamist, seega loob iga B2C ettevõte B2B tegevust.
Üks näide traditsioonilisest B2B turust on autotööstus. Kõik on teadlikud mõnest suurimast tarbijatele suunatud kaubamärgist, kuid nende poolt toodetud auto- või veokimudelites on veel kümneid teisi ettevõtte tooteid. Nende hulka kuuluvad rehvid, voolikud, akud ja elektroonika, mis on lõpptarbija toote – sõiduki – nõuetekohaseks tööks hädavajalikud. Tootja ostab neid tooteid oma erinevatelt tarnijatelt ja ühendab need lõpptootega. Ostes ühelt firmalt auto, ostate te te tegelikult osi, mis on loodud kümnete, kui mitte sadade teiste ettevõtete poolt kogu maailmas.
Teiseks näiteks on Samsung, mis Apple’i tootmisel üheks suurimaks tarnijaks Apple’ile. Nagu näiteks Apple`is IPhone tootmise puhul on Samsung üheks suurimaks osade tarnijaks. Apple on tihedalt seotud ka selliste ettevõtetega nagu on Intel, Panasonic ja Micron Technology.
Ettevõtetevahelised tehingud ja suured korporatsioonikontod on tootmisettevõtete juures täiesti tavalised. Ettevõtete vaheline müük on iga tööstuse tarneahela oluliseks osaks.
B2B tehingutega tegelevad ka teenusepakkujad. Näiteks kinnisvarahaldusele, majapidamisele ja tööstuslikule koristamisele spetsialiseerunud ettevõtted müüvad neid teenuseid sageli eranditult teistele ettevõtetele, mitte üksikutele tarbijatele.
Kuigi Business to Business on paljude tööstusharude edu saavutamise jaoks kriitilise tähtsusega, ärge piirduge kindlasti ainult selle ühe ärimudeliga. B2B, B2C ja C2B ei tohiks mingil juhul üksteist välistada ning looge nende kõigi koostöös oma ettevõttele uusi võimalusi.