Otsingumootor on veebipõhine tööriist, mis võimaldab kasutajatel sealt mistahes sinna salvestatud informatsiooni leida. Kui veebilehed on korralikult skanneeritud ja indekseeritud selleks mõeldud väikeste tarkvararakenduste abil, suudab kasutatav otsingumootor leida veebist päringutele vastavaid lehti. Otsingutulemused asetatakse tulemuste lehtedele vastavalt sellele, kui suurt väärtust otsingumootorid arvavad seda konkreetset lehte omavat.
Otsingumootoreid on võimalik kasutada erinevate lehtede, fotode, videode ja muu olulise informatsiooni leidmiseks.
Oluline teave ja lehed leitakse ja järjestatakse keerukate algorütmide abil, mida regulaarselt täiustatakse ja kohandatakse.
Kuidas otsingumootor töötab?
Selleks, et otsingumootori tulemuste lehele otsingupäringute põhjal asjakohast ja kasulikku teavet tagastataks, peab see salvestama teavet võimalikult paljude veebilehtede kohta. Otsingumootorid läbivad selle protsessi veebilehtede skanneerimise ja indekseerimise abil, et need seejärel juba andmebaasi salvestataks (inimestel on sealt võimalik leida ainult indekseeritud lehti) ja sealt sobivate märksõnapäringute abil ülesse oleks võimalik leida.
Otsingumootorid filtreerivad (crawled) veebilehti väga sagedasti selleks mõeldud väikeste tarkvararakenduste “robots.txt” abil. See tähendab omakorda seda, et otsingumootoritel on väga lihtne aru saada sellest, milline leht omab värskeimat ja väärtuslikumat sisu selle positsiooni arvestamiseks otsingutulemuste lehel.
Otsingumootor määrab ära mõne konkreetse veebilehe olulisuse, analüüsides teavet, mille see on oma algoritmi kohaselt teatud põhinäitajate järgi indekseerinud. Veebilehe olulisus määratakse ära just meta-siltide(meta-tags),päise(headings) ja veebilehe sisuteksti põhjal, kuhu peab olema lisatud teie veebilehe jaoks väärtust omavaid märksõnu ja teisi detaile.
Populaarseks on saanud ka trend, kus otsingumootorid nagu Google ja Bing pakuvad tasulisi reklaamteenuseid, kus otsingumootorid kuvavad algoritmide asemel reklaame, millele on teinud reklaamijad parimaid pakkumisi.
Lõppkokkuvõttes käib kogu otsingumootori tööprotsess läbi kolme peamise punkti:
Crawling – See tähendab internetist sisu otsimist ja iga url-i ja sisu põhjalikku ülevaatust.
Indekseerimine – Eelnevale sammule järgneb indekseerimine, mille käigus salvestatakse ja korraldatakse indekseerimise käigus avastatud sisu. Kui leht on indekseeritud, muutub see asjakohaste päringute kuvamiseks kõlblikuks.
Positsioneerimine – Kolmandaks ja järgmiseks sammuks on siinkohal teie kodulehe asukoha määramine otsingutulemuste lehel. See tähendab seda, milliselt kohalt teie koduleht leitakse otsingupäringute põhjal.
Kui oluline on teie jaoks parim võimalik koht otsingutulemuste lehel?
Google on Bingi ja Yahoo kõrval populaarsuse poolest pikalt ees, sest tegu on maailmas enim kasutatava otsingumootoriga, millega viiakse läbi igapäevaselt umbkaudu 5 miljardit otsingut.
Kui teie koduleht leitakse parimalt võimalikult kohalt otsingutulemuste lehel väga väärtusliku märksõna abil, siis see võib tuua teie ettevõttele väga suuri müügitulemusi. Te võite küll omada väga muljetavaldavat veebisaiti, kuid kui inimesed ei ole teist teadlikud, siis ei mängi see teie jaoks erilist rolli.
Üldised statistikad viitavad, et kasutajad neile sobiva informatsiooni veebist esimese 3 otsingu abil. See tähendab seda, et hilisemalt leitud kodulehed omandavad märksa vähem liiklust enda veebisaidile.
Tegelikult peaaegu 50% tarbijatest klõpsab reklaamile, mis on leitud peale esimest otsingut, ja seejärel juba kas teisele või kolmandale. Need numbrid võivad küll erineda nendest otsingutest, mille abil tahetakse leida sealt mõni ettevõte, kelle käest soovitakse midagi osta.
Loomulikult sõltub see kõik sellest, millisest teenusest või tootest ollakse huvitatud, kuid tarbijad, kes on huvitatud mõne ostu sooritamisest, viivad läbi seal suuremal hulgal otsinguid, kui need, kes tahavad sealt leida huvi pakkuvat informatsiooni.
Populaarseim otsingumootor aastal 2025
1.Google

Arvatavasti on valdav osa interneti kasutajatest juba teadlikud, et ülemaailmselt populaarseimaks otsingumootoriks on saanud just Google, mis on teist kohta otsingumootori Bing järel. Google loodi juba aastal 1998 ja sai koheselt üheks enim kasutatavaks otsingumootoriks just sellepärast, et see võimaldab pakkuda kiiresti ja väga täpseid vastuseid kasutajate otsingupäringutele.
Just selle otsingutulemuste kvaliteet on teinud selle kasutajate seas usaldusväärseimaks otsingumootoriks maailmas. Google kasutab nii täpsete vastuste edastamiseks just selleks välja arendatud algoritme.
Lisaks eelnevale toome välja ka mõned teised vähem levinud, kuid siiski kasutajate poolt kasutatavad otsingumootorid.
2.Bing

Parimaks alternatiiviks otsingumootorile Google on Bing. Bing on küll üritanud aastaid eelnevale suureks konkurendiks olla, kuid tahes tahtmata ei ole ta seda suutnud saavutada.
Aastal 2023 sai Bing küll natuke kiiremaks otsingumootoriks kui Google, sest nad väljastasid ChatGPT põhjal enda otsingumootori juures kasutamiseks AI vestlusroboti, kuid tänu kasutajate eelnevale usaldusväärsusele ei olnud nendel ka sellest suurt abi.
3.Yahoo

Yahoo on maailmas üks populaarsemaid emaili teenuse pakkujaid ja selle otsingumootor hoiab oma otsingute poolest Google’i ja Bingi järel kolmandat kohta.
Oktoobrist 2011 kuni oktoobrini 2015 haldas Yahoo otsingut ainult Bing. 2015. aasta oktoobris leppis Yahoo Google’iga kokku otsinguga seotud teenuste osutamises ja kuni 2018. aasta oktoobrini haldas Yahoo tulemusi Google.
Alates 2019. aasta oktoobrist pakub Yahoo! otsingut taas ainult Microsoft Bing.
Yahoo on ka Ameerika Ühendriikides Firefoxi brauserite vaikeotsingumootor (alates 2014. aastast).
Yahoo veebiportaal on väga populaarne ja on internetis külastatavuselt 9. kohal (Wikipedia andmetel).
4.Baidu

Baidu asutati aastal 2000 ja on Hiina populaarseim otsingumootor. Selle turuosa kasvab pidevalt ja erinevate veebisaitide andmetel teenindab Baidu miljardeid otsingupäringuid kuus. Praegu on see otsingumootorite edetabelis 6. kohal.
Kuigi Baidu on kättesaadav kogu maailmas, on see saadaval ainult hiina keeles.
Lisaks otsinguteenustele pakub Baidu Hiina publikule ka teisi tooteid, näiteks Baidu Maps ja Baidu Baike (sarnane Vikipeediaga). Paljude jaoks nimetatakse Baidu Hiina “Google’iks”.
5.Yandex

Erinevatel andmetel on Yandex.ru üks kümnest populaarseimast otsingumootorist internetis, olles Venemaal 8. kohal.
Yandex esitleb end tehnoloogiaettevõttena, mis ehitab masinõppel põhinevaid intelligentseid tooteid ja teenuseid.
Vikipeedia andmetel on Yandex Venemaa suurim otsingumootor, mille turuosa on umbes 65%.
6.DuckDuckGo

DuckDuckGo liiklusstatistika kohaselt teenindavad nad üle 3 miljardi otsingu kuus (võrreldes Google’i 8,5 miljardi otsinguga päevas), kuid nende üldine turuosa on pidevalt alla 0,69%.
Erinevalt enamiku inimeste arvamusest ei ole DuckDuckGol oma otsinguindeksit (nagu Google’il ja Bingil), vaid see leiab oma otsingutulemused erinevatest otsingu allikatest.
Teisisõnu, neil ei ole oma andmeid, vaid nad sõltuvad teistest allikatest (nagu Yelp, Bing, Yahoo ja StackOverflow), et pakkuda vastuseid kasutajate küsimustele.
See on suur piirang võrreldes Google’iga, mis kasutab algoritme, et määrata parimad tulemused kõigi internetis saadaolevate veebisaitide hulgast.
Positiivse poole pealt on DuckDuck Go-l puhas liides, see ei jälgi kasutajaid ega ole reklaame täis.
DuckDuckGo’d saab kasutada mis tahes brauseri kaudu, brauserilaiendusena või alla laadida nende spetsiaalse brauserirakenduse App Store’ist ja Google Play’st.
7.Ask.com

ASK põhineb küsimuste/vastuste formaadil, kus teised kasutajad vastavad enamikule küsimustele või osalevad küsitlustes.
Sellel on ka üldine otsingufunktsioon, kuid võrreldes Google’i, Bingi ja Yahoo’ga on tagastatud tulemused madalama kvaliteediga.
Erinevatel andmetel saab Ask.com umbes 36 miljonit külastust kuus.
8.Ecosia

Ecosia on Bingi partner, mis tähendab, et Bing toetab konkreetselt seda otsingumootorit. Ecosia teenib raha puude planeerimise toetamiseks, klõpsates otsingutulemuste lehtedel kuvatavatele reklaamidele. Iga kord, kui reklaamile klõpsatakse, saab Ecosia sellest väikese osa. Hinnanguliselt kulub ühe puu istutamise rahastamiseks umbes 45 otsingut.
Ecosia andmetel kasutab selle otsingumootorit 20 miljonit inimest ja selle algatus on istutanud üle 180 miljoni puu. Finantsaruannete kohaselt on selle kuusissetulek 4 miljonit dollarit.
9.AOL.com
AOL-i võrgustikku kuulub palju populaarseid veebisaite, näiteks engadget.com, techchrunch.com ja huffingtonpost.com. 23. juunil 2015 omandas Verizon Communications AOL-i.
3. mail 2021 müüdi AOL 5 miljardi dollari eest Apollo Global Managementile (sama ettevõte, mis omab Yahoot) ja sellest sai osa uuest Yahoo! Inc.-ist.
Liikluse osas saab AOL 339 miljonit külastust kuus, mis teeb sellest ühe 30 enimkülastatud veebisaidist Ameerika Ühendriikides.
10.Internet Archive
Internet Archive on mittetulunduslik otsingumootor, mis pakub juurdepääsu veebisaitidele, tasuta raamatutele, filmidele, tarkvarale ja muule.
Selle indeks sisaldab 845 miljardit veebisaiti, 39 miljonit raamatut, 11 miljonit filmi ja palju muid veebiressursse.
Üks Internet Archive’i populaarsemaid funktsioone on WayBackMachine. Selle abil saab teada saada, kuidas veebisait on alates 1996. aastast välja näinud. See on väga kasulik tööriist, kui soovite jälgida domeeni ajalugu ja uurida, kuidas see on aastate jooksul muutunud.
Pakime Kokku
Veebisaidil unikaalse ja väärtusliku sisu olemasolu on äärmise tähtsusega. Sinna alla kuulub kõik, alates lehe nähtavast sisust, kuni meta-siltide ja tiitlite ning kirjeldusteni välja (mis asub iga lehe HTML-i lähtekoodis).
Sobivate linkide loomine parima kasutajakogemuse loomiseks on samuti otsingumootorite seisukohast väga olulise tähtsusega. Et saavutada veebisaitide pikaajaline edu, peate te kinni pidama ka eetilistest praktikatest.

