SWOT analüüs on tehnika, mis aitab ära määrata teie ettevõtte või üleüldise äriplaani nõrkused, tugevused ja võimalused, et teil oleks võimalik arendada korrektne äriplaan ja teejuhis oma kaubamärgile. Alustate te mõne ettevõtte loomisega, laiendate enda tootevalikut, või vaadate üle selle sooritusvõimet, siis SWOT analüüs aitab teil jõuda õigete otusteni ilma suurema vaevata.
Mis on SWOT analüüs?
SWOT – (Strength, Weaknesses, Opurtunities, Threats) on strateegiline planeerimise tööriist, mis aitab ettevõtetel tuvastada nende sisemisi ja väliseid faktoreid, mis võivad mõjutada nende objektiive.
Seda kasutatavad kõik – suurettevõtted kuni väikeettevõteteni välja, kuid seda on võimalik kasutada ka isiklikel eesmärkidel.
Lihtne SWOT analüüs on võimas tööriist teie konkurentsi tuvastamiseks ja parandamiseks. Olles ees teie turu trendidest, aitab see teie ettevõtet ka selles osas.
Strength – Sisemised omadused, mis annavad teie ettevõttele eelise.
Weaknesses – Sisemised tegurid, mis seavad teie ettevõtte ebasoodsasse olukorda.
Opurtunities – Välised tingimused, mis võivad teie ettevõttele kasuks tulla.
Threats – Välised raskused, mis võivad teie ettevõtet kahjustada.
Miks on SWOT analüüs teie jaoks nii oluline?
SWOT analüüs pakub selget ja struktureeritud viisi teie hetkelise olukorra hindamiseks. Siin toome välja mõned selle peamised eelised:
Suurendab strateegilist planeerimist – see aitab juhtidel teha kindlaid otsuseid ettevõtte kasvuks ja parandamiseks.
Parandab eneseteadlikkust – Tuvastades ettevõtte tugevusi ja nõrkusi saavad juhid paremini suunata ressursse just sinna kuhu vaja.
Soodustab eelnevaid otsuste langetamisi – võimaluste ja ja ohtude varajasem ära tundmine aitab meeskondadel vältida ettevõtet kahjustavaid üllatusi.
Lihtsustab keerukate otsuste tegemist – see jagabki keerulised ärireaalsused neljaks hallatavaks kategooriaks.
SWOT analüüs aitab teil vaidlustada riskantseid eeldusi ja paljastada ohtlikke ja varjatud alasid oma organisatsiooni tulemuslikkuses. Kui te kasutate SWOT analüüsi hoolikalt kasutades, võib see anda uut teavet teie ettevõtte praeguse olukorra kohta ja aidata teil välja töötada täpselt õige strateegia iga olukorra jaoks.
Nagu näiteks: teie võite olla küll teadlik oma ettevõtte tugevustest, aga kui teil ei ole võrdlust ettevõtte nõrkuste ja tugevustega, ei pruugi te aru saada, kui ebausaldusväärsed need tugevused tegelikult olla võivad.
Samuti omate te tõenäoliselt kahtluseid oma ettevõtte nõrkuste kohta, kuid süsteemaatilise analüüsi abil võite te leida varem tähelepanuta jäetud võimalusi, mis seda parandaks.
Kuidas luua SWOT analüüs?

SWOT analüüs on üldjuhul jagatud järgmistesse kategooriatesse:
1.) Määrake ära enda eesmärgid
SWOT analüüs võib kujundeda väga laiaulatuslikuks, kuigi tõenäolisemalt luuakse selle abil rohkem väärtust juhul, kui õige analüüs on suunatud konkreetsele eesmärgile. Üheks suurepäraseks näiteks on see, kui SWOT analüüsi eesmärk on suunatud ainult nendele toodetele, mis on turuletoomiseks vajalik või mitte.
Eesmärki silmas pidades omab ettevõte juhiseid selle kohta, mida ta protsessi lõpusirgel saavutada loodab. Selles näiteks peaks SWOT analüüs aitama kindlaks teha, kas otsitavat toodet tuleks turule tuua või mitte.
2.)Koguge ressursse
Iga SWOT analüüs on varieeruv, mille pärast erinevad ettevõtted võivad vajada erinevaid andmekogumikke, et toetada erinevate SWOT analüüsi tabelite koostamist. Iga ettevõte peaks juba alguses aru saama sellest, millisele informatsioonile on tal ligipääs, milliste andmepiirangutega ta silmitsi seisab ja kui usaldusväärsed on selle välised andmeallikad.
Ettevõttel peaks olema ka sobiv meeskond, kes on seotud SWOT analüüsiga. Teatud meeskonna liikmed võivad olla seotud ettevõtte väliste toimingutega, samaaegselt kui teistel, kes töötavad toote- ja müügiosakondades ning kellel on paremad teadmised sellest, mis toimub ettevõttesiseselt.
3.)Ideede kogumine
Grupp inimesi, kellele on antud kohustused analüüsi tegemiseks, peaksid need jagama erinevatesse kategooriatesse. Iga küsitava küsimuse näide on mõeldud iga erineva kategooria jaoks.
Sisemised faktorid on suurepäraseks infoallikaks, mis puudutab SWOT analüüsi tugevusi ja nõrkusi. Näideteks on siinkohal finants- ja inimressursid, materiaalsed ja mittemateriaalsed (kaubamärgiga) varad ning tegevuse efektiivsus.
Potentsiaalseteks ettevõtte sisesteks küsimusteks nende tugevuste ja nõrkuste kohta võivad olla:
Tugevus – Mida me teeme teie jaoks hästi?
Tugevus – Millised on meie parimad tööriistad?
Nõrkused – Mida meie juures kritiseeritakse?
Nõrkused – Millised on meie käest väikseima ostuga tooted?
Välised faktorid on ettevõtte eduloos samasuguse tähtsusega, kui seda sisesed. Võimaluste ja nõrkuste loendi koostamiseks tuleks kasutada selliseid mõjureid nagu rahapoliitika, turumuutused ja juurdepääs tarnijatele.
Potentsiaalseteks ettevõtte välisteks küsimusteks võivad olla:
Võimalus – Millised on uusimad trendid, mis võivad ettevõtet aidata?
Võimalus – Millised sihtrühmad jäävad meie jaoks sihtimata?
Oht – Kui palju konkurente meie jaoks veebis eksisteerib ja milline on nende turuosa?
Oht – On seal olemas regulatsioone, mis võivad potentsiaalselt teie ettevõttet kahjustada?
SWOT analüüsga kaasnevad peamised küsimuste näited:
(SWOT)Strengths
1.Mis on meie
konkurentsieelis?
2.Milliseid ressursse
me omame?
3.Mis tooted toimivad
paremini, kui teised?
(SWOT)WEAKNESS
1.Millistes kohtades on meil võimalik enda kaubamärki parandada?
2.Millised tooted on kehvema sooritusvõimega?
3.Millistes kohtades jääb meil puudu ressurssides?
(SWOT)OPPURTUNITIES
1.Milliseid uuemaid tehnoloogiaid me saaksime siin kasutada?
2.Oleks meil võimalik enda tegevusi laiendada?
3.Milliseid uuemaid segmente me saame testida?
(SWOT)THREATS
1.Millised on muutuvad regulatsioonid?
2.Mida teevad teie konkurendid?
3.Kui muutuvad erinevate tarbijate trendid?
Ettevõtted võivad võtta selle etapi läbiviimist sessioonina, kust te ei leia õiget või valet vastust – seda tähendab seda, et kogu ettevõtte meeskond võiks tulla kokku selleks, et jagada siinkohal erinevaid mõtteid uute ideedede välja käimiseks.
4.)Tulemuste täpsustamine
Tehke enda jaoks selgeks oluliseimad ideed. Õigete mõtete täpsustamisega saab ettevõte keskenduda ainult parimatele ideedele või ettevõtte jaoks suurimatele riskidele. Selle etapiga võib kaasneda küll erinavate analüüsis osalejate vahel põhjalik arutelu.
5.)Strateegia planeerimine
Viimase sammuna muutke oma SWOT analüüs strateegiliseks plaaniks. SWOT analüüsi meeskond otsib kategooriatest välja oluliseimad punktid, et nende abil luua õige objektiiviga strateegia plaan.
Peamis vead, mis esinevad SWOT analüüsi loomisel?

SWOT analüüsi loomisel võivad mitmed erinevad vead kahjustada selle effektiivsust. Siit võib näha mõningaid näiteid, kuidas teie SWOT analüüsi tegemine võib teie ettevõtet kahjustada:
Üheks lihtsaimaks veaks on siinkohal ettevõtte vale objektiivi valimine ja enda ülehindamine. Ettevõtted kipuvad enda oskuseid ülehindama, mille kaasneb liiga optimistlik ja ebareaalne analüüs. Sellega võib kaasneda parandusvõimaluste kasutamata jätmine ja muuta ettevõte haavatavaks ennenägematute ohtude suhtes.
Teiseks oluliseks veaks on projekti analüüsimine ilma, et teised meeskonna liikmed analüüsimisest osa võtaksid. Kogu protsessi peaks kindlasti kaasama ka erinevad töötajad, kliendid, tarnijad ja valdkonna eksperdid. Igal ühel neist võib olla ettevõttest teatud huvitavaid ideid ja mõtteid mida võiks selle juures rakendada.
Veel võib üheks suureks probleemiks kujuneda SWOT analüüsis tuvastatud vigade tähtsuse järjekorda seadmine või kaalumata jätmine. Seejuures ei ole erinevad nõrkused, tugevused, ja ohud võrdse olulilusega ning mõjuga. Suurte ja väiksemate tegurite eristamisega võite suunata liiga suuri ja väikseid ressursse sinna, kuhu seda tegelikult vaja ei ole, mis viib teid ekslike strateegiliste otsusteni. See on ka põhjuseks, kui tuvastatakse liiga palju olulisi tegureid, võivad paljud olulised asjad silmavahele jääda.
Üheks kindlaks veaks on veel SWOT analüüsi ühekordne käsitlemine. Seda on kindlasti vaja teha pidevalt ja perioodiliselt. Erinevate trendide pidevate muutustega tuleb teil oma projekti SWOT analüüsiga pidevalt kohandada. Analüüs ise on aga kõige algus: selle tõeline väärtus seisneb strateegiliste tegevuste väljatöötamises ja rakendamises. Peale eelnevat saate kontrollida tulevasi SWOT analüüse, et veenduda, kas ettevõttele suunatud tegevused mõjutavad ka tegelikult peamiseid punkte.
Kuidas näeb välja ühe hea SWOT analüüsi kirjutamine?
SWOT analüüsi loomine kujutab endast ettevõtte tugevuste, nõrkuste, võimaluste ja ohtude väljaselgitamist ja analüüsimist. Soovitatav on kõigepealt luua iga elemendi kohta vastamiseks küsimuste nimekiri, sest küsimused on suurepäraseks juhiseks SWOT anlüüsi lõpuleviimisel ja loendi loomisel. SWOT analüüs on võimalik koostada raamistikuna, loendi vormingus, struktrureerimata tekstina või kõige sagedamini neljalahtrilise tabelina.
Millised on jällegi SWOT analüüsi puudused?
Kuigi SWOT analüüs on väga võimas tööriist, on sellel ka teatud piirangud. See võib mõnikord keerulisi olukordi ülelihtsustada ning on sellepärast vastuvõtlik ka osalejate subjektiivsusele ja eelarvamustele. SWOT analüüs ei anna ka konkreetseid juhiseid tuvastatud probleemide lahendamiseks, mis võib viia analüüsi probleemideni, kui sellele ei järgne konkreetseid meetmeid.
Pikem kokkuvõte
SWOT analüüs on üheks parimaks viisiks ettevõtete strateegiate juhtimiseks. SWOT analüüsi on võimalik ettevõtetel kasutada just turunduse, tootmise või müügi jaoks. Siit on võimalik ka aru saada sellest, kuidas SWOT analüüsist välja töötatud üldstrateegia erinevatesse segmentidesse jaotub, enne kui selle enda eesmärgiks seate. Samuti on teil võimalik töötada vastupidiselt segmendispetsiifilise SWOT analüüsiga, mis toetab üleüldist SWOT analüüsi.

